Zomer 2024 – ‘werkvakantie’ op de Grevelingen

De hele zomer brengen we door op de Grevelingen. We gaan immers stoppen met werken per 1 november dit jaar dus we hebben geen zomervakantie gepland. In plaats daarvan maken we er een ‘werkvakantie’ van. Het eerste deel van de zomer is het vooral voor Toine veel werk als de boot op de kant staat voor groot onderhoud. In het tweede deel van de zomer wonen we gedeeltelijk op de boot, meestal ergens voor anker op de Grevelingen. Terwijl we ‘gewoon’ aan het werk zijn.

Van 21 juni tot 26 juli staat de boot 5 weken op de kant in Brouwershaven voor groot onderhoud. Voor de laatste grote klussen als voorbereiding op onze reis. Dat is voor Toine hard werken want hij doet zoveel mogelijk zelf. Eerst moet het onderwaterschip helemaal kaal voor het kunnen aanbrengen van coppercoat. Het volledig kaal maken is een enorme zware klus waar Toine in twee weken tijd zelf de helft van doet, respect👏💪😎. Voor de tweede helft krijgt hij gelukkig hulp van CCA.

Naast het aanbrengen van coppercoat laten we ook alle verstaging vervangen (de ijzerdraden waar de mast mee vast staat). Daarvoor moet de mast eraf. Dat komt goed uit, want daardoor kan de boot de hal in waardoor we weersonafhankelijk zijn voor het aanbrengen van alle verflagen. Om coppercoat aan te brengen moet het ten minste drie dagen achter elkaar droog zijn en dat is het in de natte juli maand niet 😂.

Als het onderwaterschip helemaal kaal is komt Toine erachter dat veel van de afsluiters (in de onderwater huid) niet goed meer zijn. We hebben kennelijk last van galvanische zwermstroom gehad in de jachthaven en dat heeft een deel van de afsluiters aangetast. Mede doordat de isolator (om de stroom die vanaf de wal de boot in komt tegen te houden) kapot is gegaan. Dat vermoeden hadden we al omdat voor het eerst de anodes volledig op waren. Dan ook maar de afsluiters vervangen. Dat kost Toine de nodige energie en is even een tegenvaller in het toch wel krappe schema. De werf is namelijk de hele maand augustus dicht, dus voor die tijd willen we graag weer in het water liggen. In een strak schema werkt Toine stug door. Vóór het opbrengen van alle verflagen vervangt Toine alle afsluiters. Regelmatig blijft hij een nachtje op de boot slapen.

Als dat gereed is kan de opbouw starten. Dat is het leuke werk. Toine brengt samen met Henri twee lagen primer aan. De eerste laag is grijs en de tweede laag is licht geel. Voor het aanbrengen van de 6 lagen coppercoat wordt het hele gezin opgetrommeld 😎. Het is namelijk belangrijk dat in een flink tempo te doen en tijdig de volgende laag aan te brengen voordat de vorige laag te droog wordt. “Nat op nat schilderen” aldus Toine. Daarom zijn er 3-4 ververs nodig.
We hebben een mooie werkverdeling. Henri mengt continu een beetje verf, deelt het uit in onze bakken en loopt zelf rond met de kwast voor de delen waar wij met de rolletjes niet kunnen komen. Eline en ik rollen samen één kant, en Toine en Marinthe de andere kant. We werken van achteren naar voren, de meiden op de steiger met wieltjes het hoge deel en Toine en ik het lage deel.

De eerste laag dekt nog helemaal niet. Dat wisten we van te voren. Pas de derde laag dekt enigszins maar de vierde en vijfde laag zijn het meest ‘satisfying’ om te doen 😊. De zesde laag is doorbijten want dan zijn we moe. Na 5 uren hard werken zijn we klaar. Het is gelukt!!!!! Voor Toine een enorme opluchting zo ver te zijn gekomen na al het harde werken. Ook heel leuk om dit als gezin samen te kunnen doen 😊☺️.Na afloop zijn we nog net op tijd voor een heerlijke maaltijd bij Sailors Inn.

Inmiddels is het heerlijk zonnig zomerweer geworden en zijn we blij als een week later de boot weer in het water ligt. Met mooie nieuwe verstaging en ook de nieuwe zeilen 😃😊. Alles staat beter dan ooit en het zeilt heel goed merken we in de weken erna ⛵️👌.

De hele maand augustus zijn we van zondag tot en met woensdagavond op de boot en van woensdagavond tot zondag in ons appartement. Donderdag ga ik altijd naar kantoor, vrijdag is m’n wandeldag, alleen of samen met Mieke. De zaterdagen hebben we afspraken in de omgeving van het appartement. Waaronder ook een gezellige BBQ met de andere bewoners. Zo genieten we van het heerlijke zomerweer terwijl we toch aan het werk zijn. Alsof we weer een beetje op de boot wonen ☺️.

We liggen op verschillende ankerplekken op de Grevelingen en hebben leuke ontmoetingen met vrienden w.o. ook de TARA. Zij zijn ons grote voorbeeld en zijn net met hun boot terug op de Grevelingen na 12 jaar rond de wereld te hebben gezeild. Het is altijd heel leuk om hen te zien en spreken omdat het zo’n goed beeld geeft van wat ons te wachten staat. Vooral omdat we veel overeenkomsten hebben in onze kijk op reizen en onze gezinssituatie. We krijgen van hen een goede tip voor een fan (merk Caframo, type Sirocco 2) die het heel gemakkelijk en met weinig geluid lekker koel in de boot maakt. Een paar dagen later hangt ie al in de achterkajuit 😎.

Andere voorbereidingen die we voor onze zeilreis doen is het opruimen en opnieuw inruimen van alle kasten en opbergruimtes in de boot. Zo hebben we opeens een grote nu nog lege bergruimte onder ons bed vrij voor etensvoorraad. Ook plannen we een EHBO cursus voor zeezeilers in (eerste week oktober) en bestellen we een goede offshore EHBO koffer. Tevens volgen we blogs van Snow Bear, Pat Panick, Aegir, Belafonte en Saphir. De eerste drie boten varen deze zomer de Vikingroute van IJsland via Groenland naar Canada. Iets wat wij misschien in zomer 2026 willen doen. De Belafonte is deze zomer in Spitsbergen geweest en vaart nu naar het zuiden via Schotland en Ierland naar Madeira. Iets dat wij misschien in 2026 als alternatief voor de Vikingroute willen doen. De Saphir is deze zomer voor de tweede keer in Spitsbergen geweest. Het is erg leuk en leerzaam om de blogs van deze boten te lezen en hun track te volgen.

Naast al het bootwerk, de voorbereidingen voor onze reis en ons werk zijn er volop leuke sociale activiteiten met onze dochters, familie en vrienden. Het is heel fijn dat we onze dochters regelmatig kunnen zien 😊🥰.

Eline loopt in de maanden juni en juli co-schappen bij de SEH in Venlo. Ze komt regelmatig even bij ons langs om te eten, ook gaan we een keer samen wandelen in Limburg en een middag bij Opa Wim op bezoek. Eline is de hele maand augustus met Jonas op vakantie in Tanzania en Kenia waar ze o.a. de Kilimanjaro beklimmen 🏔️💪👏. Wat een fantastisch avontuur. Eind augustus ontmoeten we elkaar weer in Düsseldorf samen met Jonas en zijn ouders. Vanaf begin september loopt ze co-schappen in Maastricht bij ‘moeder en kind’.

Marinthe is eind juni weer terug uit Azië. We ontmoeten haar en Sam en zijn ouders in Spanje (in het vakantiehuis van Sam’s ouders) als we begin juli daar een weekendje op bezoek gaan met de auto. Het is een flink eind rijden, maar het is super leuk om te doen. Marinthe gaat met ons mee terug en Sam gaat door naar Londen om medio juli te starten met werken. Marinthe is gezellig een paar weken bij ons 😃🥰. Totdat we haar begin augustus naar Schiphol brengen voor haar vertrek naar Londen voor een nieuw hoofdstuk in haar leven. Ze hebben in het centrum in de wijk Bermondsy een leuk flatje gevonden. Wij gaan er het tweede weekend van augustus naar toe met een volle auto met spullen. Via de Calais-Dover ferry. Meestal varen we daar zelf en zien we al die ferries. Voor het eerst dat we samen bij één van onze dochters logeren. We slapen er op een luchtbed. Wat wonen ze daar mooi! Erg leuk om dat te kunnen zien en ervaren. Op 3 september start Marinthe met werken bij de Bank of England. Haar eerste ervaringen zijn heel goed 😊.

Met Inge ga ik een zondag samen wandelen en eind juli gaan we met ons viertjes bij hen op bezoek. Goed om elkaar te zien en spreken. Wat hebben zij een moeilijke tijd waar ze zich doorheen worstelen; wat een bikkels ✊💪. Eind augustus hebben we een neven en nichten bijeenkomst in Vorden van mijn moederskant. Ook bij anderen zijn de nodige tegenslagen voorgevallen het afgelopen jaar. Dat sterkt ons nogmaals dat het goed is om ons zeilplan uit te gaan voeren nu we nog fit en gezond zijn. De omstandigheden kunnen ook zo opeens heel anders zijn ☺️.

We gaan de derde week van september 5 dagen naar Teun in Canada. Inge gaat gezellig mee. We krijgen een gratis upgrade naar de ‘premium comfort klasse’ vanwege de platinum status van Toine en omdat economy helemaal vol is. Dat is een fijne verassing 😊. We vliegen we over het zuidpuntje van Groenland richting Labrador. Zullen wij hier over 2 jaar met de boot zijn? Dat zou zomaar kunnen. Het is erg leuk om Teun en familie weer te zien en spreken. Het is de hele week prachtig weer en we dompelen ons onder in het Canadese leven met heerlijk vlees van de BBQ tijdens het vaste familiediner bij Helen, spelen potjes pickleball, wandelen in de natuur, shoppen in een grote mall, eten bij een steakhouse en vooral gezellig bijkletsen met iedereen 🥰☺️.

En zo is de zomer alweer bijna voorbij. Nog maar 6 weken voordat we stoppen met werken en starten met ons leven als ‘vroeggepensioneerden’. Dat is vreemd genoeg nog moeilijk voor te stellen omdat we (vooral ik) nog zo in het ‘nu’ leven om het werk goed af te ronden. We gaan als start van dit nieuwe leven vanaf 1 november eerst een paar weken naar Zuidoost-Australië en Tasmanië voordat we in maart 2025 onze lange zeilreis met de SeaQuest starten 😊☺️⛵️.